Verdere automatisatie in accountancy sector is een noodzakelijke stap na digitalisatie.

Verdere automatisatie in accountancy sector

Veel ondernemers hebben, nu meer dan ooit, de noodzakelijke stappen gezet naar digitalisatie. Met grote voordelen tot gevolg voor de accountant.  Meer en meer worden documenten digitaal doorgestuurd door hun eindklanten. Gedaan dus met de gebruikelijke schoendoos vol facturen en bonnen. Door meer digitaal te werken, ontstaan er meer mogelijkheden om manuele processen te automatiseren. Automatisatie is de noodzakelijke stap na digitalisatie om te zorgen voor een stijgende productiviteit met dalende kosten.

De digitale geautomatiseerde workflow.

De meeste accountantskantoren hebben reeds de nodige investeringen gedaan en hebben verschillende softwarepakketten in gebruik. Toch resulteert dit nog vaak in vele wederkerige manuele handelingen omdat deze verschillende pakketten niet altijd met elkaar connecteren. Door connecties te creëren tussen deze pakketten kunnen er belangrijke digitale geautomatiseerde workflows gecreëerd worden. Zo ontstaat er een grote tijdswinst waarbij ook de kosten en de foutenmarge aanzienlijk verminderen.

Een interessante digitale workflow is de aanvoer van facturen. Indien de klant goed meewerkt en de facturen systematisch doorstuurt, kunnen deze op de achtergrond automatisch worden omgezet naar een UBL-bestand. Deze UBL-bestanden kunnen rechtstreeks geïmporteerd worden in eender welk boekhoudpakket voor verdere verwerking. Zo kan de dossierbeheerder zelf beslissen wanneer hij/zij welk dossier wil behandelen, want er zal steeds genoeg werk klaarliggen zonder dat hij/zij er op moet wachten.

Automatische workflows kunnen ook gecreëerd worden rond allerlei type documenten zoals BTW-ontvangstbevestigingen, listings, IC-opgaves, fiches 281.20, Biztax, VenB, PB, Neerlegging jaarrekening,…. Manuele handelingen gelinkt aan deze documenten kunnen volledig geautomatiseerd worden.

Denk aan:

Nog meer automatisatie.

Belangrijk tijdwinst ontstaat door het automatiseren van individuele downloads. Verliest u veel tijd om alle documenten van uw klanten uit MyMinFin  te downloaden? Of wilt u loonbestanden van uw sociaal secretariaat in bulk downloaden en doorsluizen? Ook dit kan u automatiseren.

Automatisch gegevens synchroniseren

U wenst ook automatisch gegevens en documenten te synchroniseren met andere pakketten? Dat kan! Gedaan dus met meervoudige input van gegevens en documenten. U heeft altijd de laatste en betrouwbare informatie ter beschikking in al uw pakketten.

Voordelen van verdere automatisering in de accountancy sector.

Dat er door verdere automatisatie tijdwinst en een daling van de kosten ontstaat spreekt voor zich. Maar minder manuele handelingen en éénmalige input van data en documenten betekent ook een belangrijke daling van de foutenmarge. Zo kan de accountant zich verder focussen op het adviseren van zijn eindklanten en zijn de analyses steeds gebaseerd op betrouwbare en accurate data.

Accountants willen door de stijgende digitalisatie een duidelijk verschil voelen. Door extra softwarepakketten in huis te nemen willen ze efficiënter werken, tijd winnen en meer advies kunnen geven aan hun eindklanten. Verdere automatisatie na digitalisatie maakt dit mogelijk. De juiste connecties tussen de verschillende pakketten worden gemaakt en manuele handelingen worden omgezet in geautomatiseerde workflows.  

Wij geven graag advies over uw verdere automatisatie. U kan ons hiervoor vrijblijvend contacteren.

Onze klanten getuigen

8 september 2020