Veelgestelde vragen over COMAX pb tijdens onze live webinars.
Tijdens ons recente live webinars over COMAX pb kregen we tal van interessante vragen over de werking en mogelijkheden van onze oplossing. We bundelen hier de meest gestelde vragen en antwoorden, zodat u meteen inzicht krijgt in hoe COMAX pb uw kantoor kan ondersteunen bij de verwerking van de personenbelasting.
Q: Kan er een opsplitsing gemaakt worden tussen partners zodat ieder zijn deel betaalt of terugkrijgt?
A: Dat kan! U kan voor partners werken met één gezamenlijke vragenlijst of u kan 2 aparte vragenlijsten versturen waar ieder zijn eigen gegevens invult. Wij hebben die gezamenlijke optie voorzien omdat het dan heel duidelijk is welke vragen gemeenschappelijk zijn en welke niet. Zo kan u dubbele ingevulde gegevens voorkomen die achteraf rechtgezet moeten worden (bv. een gemeenschappelijke lening).
Kiest u voor het uitsturen van aparte vragenlijsten, dan worden er in dat geval ook 2 individuele berekeningen gemaakt en kan u ook 2 individuele aangiftes indienen.
Q: Zijn er simulaties mogelijk?
A: Ja, u kan simulaties maken en deze ook opslaan voor later gebruik.
Q: Is dit een 100% online oplossing?
A: Ja, COMAX pb is een 100% online oplossing. Enkel de MyMinfin-downloader draait lokaal (“on-prem”). Dit omdat de site van MyMinfin een rate limit hanteert en als we dit centraal zouden zetten dan zou dat kunnen leiden tot vertragingen bij sommige klanten. Wanneer dit op individuele systemen draait, verloopt dit veel efficiënter en kunnen wij veel frequenter synchronisaties met MyMinfin uitvoeren.
Bijkomend voordeel: alle bestanden en gegevens van MyMinfin worden eerst lokaal bij u opgeslagen, en pas daarna automatisch geüpload naar de cloudtoepassing COMAX pb. Zo heeft u altijd alle bestanden en gegevens van MyMinFin ook lokaal bij u op de server en heeft u er vanop kantoor snel en makkelijk toegang toe, zonder een extra login in een toepassing. Bovendien krijgt u niet alleen de gegevens die voor de Personenbelasting relevant zijn, maar ook alle overige gegevens, inclusief die van rechtspersonen.
Q: Hoe werkt de berekening van leningen en interesten?
A: De velden voor kapitaal en interesten, aanvangsdatum van de lening, bestemming van de lening, e.d. worden automatisch overgenomen uit de fiscale fiches. Op basis daarvan daarvan vullen we automatisch de berekening en de fiscale codes in. Ze kunnen nadien, indien nodig, manueel aangepast worden.
Q: Kunnen de hulpschermen worden ingelezen door een export uit Kluwer?
A: Ja, dat kan. In dit geval, starten we een berekening op basis van Kluwer. De hulpschermen worden dan enkel ingevuld op basis van de gegevens uit Kluwer. Alle andere gegevens betrekking tot inkomsten en uitgaven worden ingevuld op basis van wat er in de vragenlijst staat.
Q: Kan er een lijst genomen worden van de vereenvoudigde voorstellen?
A: Ja dat kan en u kan er eveneens op filteren. Dit staat aangeduid in het overzicht van de klanten. Daar tonen we waar wij een voorstel van vereenvoudigde aangifte hebben en zetten deze klaar. Hier kan u dan eenvoudig filteren op die klanten en deze lijst exporteren via Excel.
Q: Hoe werkt de import/export met Kluwer?
A: U doet een export naar pdf van uw Kluwer berekeningsprogramma van het verleden. Wanneer u een berekening start op basis van een voorgaande historiek met Kluwer, dan krijgt u de vraag om die pdf daarin te importeren. Er wordt dan een berekening gemaakt op basis van de antwoorden van de vragenlijst en de antwoorden die reeds in Kluwer staan.
Dit is heel interessant wanneer er veel leningen zijn die geherfinancierd zijn waar al een heel historiek van in Kluwer zit. Het is wel enkel een export van Kluwer naar COMAX pb maar niet omgekeerd.
Q: Kan de Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid (BBSZ) berekend worden?
A: Ja, dit gebeurt automatisch en is mee opgenomen in de vragenlijst (vak 409).
Q: Hoe worden de mandaten van een kantoor gelinkt met COMAX pb?
A: Bij het importeren van dossiers zijn er meerdere mogelijkheden:
1. U kan dossiers importeren vanuit de mandaten die u heeft in Tax-on-Web. Dit is een goede manier om te starten omdat dan op die manier dossiers gecreëerd worden waar er een TOW-mandaat voor is. Als u vervolgens een extra export doet vanuit uw beheertoepassing, dan heeft u de mogelijkheid om enkel die dossiers die gevonden worden, te updaten. Zo worden de extra gegevens zoals e-mailsadressen en dossierbeheerders mee geïmporteerd alsook de taal. Dit is een goede manier om op basis van de mandaten een import te doen. U ziet zo ook onmiddellijk de dossiers waar er mandaten voor zijn.
2. U kan ook kiezen om alle mandaten te importeren en vervolgens de synchronisatie te doen met TOW. Daar waar er een deadline ingevuld staat, is een dossier waar u een mandaat voor heeft. Staat er geen deadline voor ingevuld, dan heeft u er eigenlijk nog geen mandaat voor en dan ziet u meteen waar er nog dringend een mandaat voor in orde gebracht zou moeten worden.
Q: Is bevestiging van de klant voor de indiening ergens mogelijk?
A: Ja, dat kan voor de berekening. Er zijn 2 momenten waar er een bevestiging van de klant gevraagd kan worden. Dit hoeft niet altijd een handtekening te zijn, klant kan ook bevestigen door op ‘OK’ te klikken.
De 2 momenten zijn:
1. Bij het afronden, bevestigen van de vragenlijst.
2. En / of bij het beëindigen van de berekening. Dit zodat als de accountant een definitieve berekening klaar heeft, er een mail vertrekt naar de klant om definitief te bevestigen dat die berekening mag ingediend worden.
Q: Is de fiche 270 MLH opgenomen in COMAX pb?
A: Ja, de fiche 270 MLH wordt automatisch gecreëerd voor huur met gebruik van bedrijfsdoeleinden.
Q: Is synchronisatie/ import mogelijk met AdminPulse en Fid-Manager?
A: Ja, U kan COMAX pb synchroniseren met zowel AdminPulse als Fid-Manager. Beide zijn cloud beheertoepassingen en van daaruit kunnen relaties geïmporteerd alsook gesynchroniseerd worden.
Q: Is een import van AdminConsult mogelijk via Excel?
A: Ja, dat kan. In COMAX pb kan u een voorbeeld genereren van hoe die Excel eruit moet zien (welke kolommen en in welke volgorde). Genereert u dan een export vanuit AdminConsult, dan kan u deze in onze toepassing importeren. Taalkeuzes, partners en dossierbeheerders worden dan automatisch ingevuld.
U kan eerst de dossierbeheerders importeren, die hebben altijd een naam en een e-mailadres, en aan de hand van dit e-mailadres (een uniek gegeven) gaan we de gebruikers linken in uw COMAX pb.
Q: Wat is de prijs van COMAX pb?
A: De prijs van COMAX pb is transparant:
– Vaste installatieprijs voor oplevering
– 7€ per vragenlijst, met een degressieve staffel tot 5€ per vragenlijst bij grotere volumes.
– 7€ per dossier voor de berekeningstool-integratie, ongeacht het aantal berekeningen binnen een dossier.
– 1€ voor integratie met een eigen handtekeningentool (zonder extra kosten per handtekening).
De kosten voor het volledige pakket, voor de eerste staffel, komen dus op maximaal 15 € per vragenlijst.
Heeft u nog bijkomende vragen of wilt u COMAX pb vrijblijvend in actie zien? Neem dan zeker contact met ons op of boek meteen een online afspraak in de agenda van ons sales team.